Мобилно приложение или мобилен уебсайт? Кое да избера за своя бизнес?
Все повече и повече търсения в интернет се случват на мобилни устройства. Според проучване на StoneTemple 63% от трафика към корпоративни и други уебсайтовете идва от смартфони и таблети. Да, мобилното търсене вече има превес над десктоп търсенето. Затова всеки бранд, които иска да затвърди или подобри дигиталното си присъствие, е изправен пред въпросите:
- Да инвестирам ли в мобилно приложение?
- Достатъчно ли е да имам само мобилен уебсайт (сайт с адаптивен / респонсив дизайн към всеки вид устройство)?
- А може би ми трябват и двете?
Разбира се, решението зависи от много фактори като цена, функционалности, целева аудитория, крайна цел и т.н. Затова ще направим съпоставка между двете и ще оставим на вас сами да прецените кое е по-подходящо за нуждите на бизнеса ви.
Какви са предимствата на мобилния уебсайт?
Достъп
Едно от най-големите предимства на мобилните сайтове пред приложенията е лесният и бърз достъп от всяко устройство. Необходими са единствено интернет връзка и браузър. Няма значение дали потребителят използва таблет, смартфон или лаптоп. Няма значение коя е операционната система, какъв е браузърът. Мобилният уебсайт не трябва да се сваля, инсталира и конфигурира ръчно за разлика от апликациите.
Разпространение
Уникалният URL линк позволява бързото и безпроблемно споделяне на сайта и неговото съдържание от един потребител на друг. При това по най-различни начини – в имейл, в пост, съобщение, SMS, дигитален документ и др. Освен началната страница на сайта може да се споделят и различни елементи от него – изображения, текстове, видео, различни файлови формати, лендинг страници, подстраници и т.н. Това заедно с лесния достъп, за който споменахме по-горе, помага на мобилните сайтове без много усилия да бъдат популяризирани и разпространени в интернет за разлика приложенията.
Актуализация
Много по-лесно е да актуализирате уебсайт, тъй като (в повечето случаи) платформите, на които са създадени, са по-динамични и гъвкави в сравнение с тези на приложенията. Може да добавяте, премахвате и променяте съдържание доста бързо. Освен това няма да ангажирате и крайния потребител сам да обновява версията на сайта, който посещава. Както знаете, при мобилните приложения това не е така. За да получим най-доброто потребителско преживяване (UX) трябва сами да се уверим, че използваме последната версия на app-а.
Жизнен цикъл
Потребителят може да изтрие апликация от телефона си във всеки един момент. Знаете ли, че 25% от анкетираните в проучване на The Manifest посочват като основна причина за това липсата на памет на мобилното си устройство! Със средна продължителност на „живота“ по-малко от 30 дни изглежда, че приложенията нямат никакъв шанс срещу мобилните сайтове по този параграф. Ако приложението разочарова веднъж, много по-трудно би спечелило потребителя обратно за разлика от един responsive уебсайт.
Цена.Изпълнение.Поддръжка
За да направите мобилна версия на сайта си, ще са ви необходими по-малко финансови средства, време и работна сила, отколкото за да създадете мобилно приложение от нулата. При това, ако искате приложението да бъде достъпно на различни операционни системи, имайте предвид, че ще се наложи да инвестирате допълнително в разработката на няколко негови версии (например за iOS, Android и т.н.). Ето защо е и много по-лесно и евтино да поддържате мобилна версия на сайт, отколкото мобилно приложение. Апликациите изискват непрестанни ъпгрейди, тестове и оправяне на бъгове, за да отговарят безпроблемно на динамиката на операционните системи и техническите параметри на различните мобилни устройства.
До тук добре. Само не се настройвате прекалено негативно към приложенията, защото има ситуации, в които те са по-добрият избор за вашия бизнес.
Какви са предимствата на мобилното приложение?
Изборът на потребителя
Пазарът за мобилни приложения нараства главоломно. Само за 2017 година общият брой на свалени апликации достига 197 милиарда, генерирайки 86 милиарда долара приходи. Според TechCrunch потребителите използват 9 мобилни приложения дневно и 30 месечно. Освен това по-голяма част от времето, което прекарваме на телефона или таблета, е използвайки приложения, а не ровейки се из мобилни сайтове (виж фиг. 1, eMarketer research).
Фиг.1 Продължителност на престоя на мобилно устройство, измерено в часове
Персонализация
Приложенията предлагат много повече възможности за персонализирано и интуитивно потребителско преживяване (UX) за разлика от мобилните сайтове. Освен че позволяват на потребителя да въведе ръчно свои предпочитания в настройките на апликацията, те събират информация и данни от самото мобилно устройство на потребителя и му показват подходящо съдържание спрямо това.
Интерактивност
Друга силна страна на приложенията е, че предлагат по-високи нива на интерактивност. Мобилните сайтове са по-ограничени в това отношение и не успяват така добре да интегрират функции като активация на GPS, директни обаждания от телефонния указател, компас, камера, достъп до галерия със снимки и др. Не случайно са предпочитан избор за разработка на приложения с много мултимедия, както и игри.
Честа употреба
Ако целевата ви аудитория ще използва приложението често, то тогава няма съмнение, че е по-правилният избор от мобилен сайт. Много по-практично за употреба, с бърз достъп от телефона във всеки един момент, спестява време и усилия, а функциите са на клик разстояние.
Идеални за Е-търговия
Следващата логична стъпка за всеки успешен онлайн магазин е мобилното приложение. Защо? Проучвания сочат, че апликациите много по-бързо и ефикасно водят потребителя към финализиране и осъществяване на покупка:
- 3 пъти повече реализирани конверсии от мобилен сайт;
- 1,5 пъти повече конверсии от десктоп сайт;
- 40% от свалилите E–commerce приложение правят покупка веднага след инсталация.
Високите нива на реализирани покупки се дължат на факта, че приложенията съхраняват данните на потребителя и на него не му се налага всеки път да доказва своята самоличност, да въвежда лични данни или предпочитания както в много онлайн магазини. Бързо и лесно, само с няколко клика, достига до желаната информация, която app-ът зарежда светкавично.
Офлайн функционалности
Ако искате да предлагате информация и функции, достъпни и без интернет връзка, мобилното приложение е по-правилният избор, защото може да работи и офлайн за разлика от мобилния сайт. Въпреки че доста често app-овете все пак изискват някаква интернет връзка, част от техните функции са напълно достъпни и без такава. И още нещо – app иконката с логото ви ще бъде на екрана на потребителските устройства постоянно, спомагайки за разпознаваемостта и подсилвайки стойността на марката.
Комуникация
Мобилното приложение предоставя възможност за много по-пряка и ефективна комуникация с потребителите. Позволява изпращането на известия (push notifications) с желано от вас съдържание директно на екрана на мобилното устройство. И въпреки че често тези известия не водят до големи последващи действия, имат много висок процент кликвания (CTR) – 40%.
В заключение…
И мобилният сайт, и мобилното приложение правят чудеса за бизнеса, особено ако са съгласувани с неговите нужди и цели. Това, което може да ви посъветваме, е задължително да инвестирате в изпипването на мобилната версия на сайта си. А дали ще предприемете следващата крачка, стартирайки разработката на свое мобилно приложение… Надяваме се изложеното в статията да ви помогне поне малко да прецените.
Нашият екип с готовност ще ви консултира да вземете по-правилното решение за вашия бизнес, защото сме добри както в изработването на уеб сайтове с адаптивен дизайн, така и в разработката на мобилни приложения.
Не се колебайте да се свържете с нас на info@speedflow.bg